28 september 2006

Exklusivt med Zlatan

TRE HÖRNOR STRAFF har fått en exklusiv intervju med högaktuelle Zlatan Ibrahimovic. I egenskap av internationellt respekterad fredspersonlighet som själv är av blandat muslimskt och katolskt ursprung, har ”Ibra”, 25, utsetts till FN:s speciella medlare mellan de båda religionerna i det laddade klimat som uppstått efter påven Benedictus uttalande häromveckan. Zlatan var lycklig och avslappnad när Tre hörnor straff träffade honom på hotellet i Beirut, där medlingarna kommer att äga rum.

Zlatan, hur känns det?

-Det känns bra. Jag är glad att vara här. Jag försöker bara njuta av ögonblicket och flyta med strömmen.

Har du fått speciella instruktioner av FN-chefen Kofi Annan?

-Kofi Annan är en stor ledare och jag tror vi har en gemensam målsättning. Att vinna. Det är bara att köra på och vara sig själv.

Hur reagerade du själv när du fick höra om påvens uttalande?

-Nej, men det har hänt mig så många gånger. Ofta har jag sagt ett skämt och så har det kommit ut på fel sätt. De som inte förstår det... jag vet inte hur jag ska förklara det.

Känner du stor press på dig när du nu ska försöka hindra att ett storkrig bryter ut i Medelhavsregionen?

-Nej, det är ju alltid press från alla håll och det är så många som tycker saker.

Vad har du för tips till svenska ungdomar som också vill bli FN-diplomater?

-Det är bara att träna mycket och vara sig själv.

Zlatan avslutade intervjun med att le sitt berömda Zlatan-leende.

Zlatan Ibrahimovics agent, Mino Raiola, är också nöjd med händelsernas utveckling.

-Zlatan har länge velat ha en större roll i världspolitiken. Han har fått flera erbjudanden att ingå i regeringen i flera framstående länder, men jag kan tyvärr inte avslöja vilka. Det här ser jag bara som första steget av hans karriär.

Zlatans möjligheter att skapa världsfred har dock ifrågasatts av två erfarna diplomater, Radiosportens Ralf Edström och TV3:s Glenn Hysén.
-Att skapa internationella kontakter handlar mycket om känsla, sa Hysén igår. Jag minns när Steve McMahon höll på att strypa mig med min egen slips. Det är sånt som skapar gemenskap. Jag tror inte Zlatan är tillräckligt mogen för diplomati på högsta nivå, han måste växa till sig.
Hysén passade också på att beklaga situationen i världen i största allmänhet.
-Bedrövligt.
Zlatan Ibrahimovic kommer dock att få hjälp på traven i sitt nya uppdrag. I sina förhandlingar med de mest extrema islamistiska grupperna kommer han att få assistens av en av Sveriges mest respekterade diplomatiska krafter, förbundskapten Lars Lagerbäck. Lagerbäck kom hem till Sverige så sent som i torsdags morse, efter ett topphemligt möte med Al Qaida-ledaren Usama bin Laden i dennes kala grotta någonstans i bergstrakterna mellan Pakistan och Afghanistan. Tre hörnor straff nådde Lars Lagerbäck och bad honom beskriva tonen i samtalet med bin Laden.

-Det var sansat och positivt, så att det var inga problem.

Efter mötet med dig har bin Laden framträtt i en videoinspelning på Al Jazeera där han bland annat säger att ”korsfararnas påve ska betala för sin skymf mot profeten genom att huggas i små, små stycken av de trognas svärd.” Hur tolkar du det uttalandet?

-Jag vill egentligen inte spekulera i vad Usama känner och tänker, utan det får du fråga honom själv. Men jag tror inte att han menar något illa och mellan oss har det alltid varit positivt. Det har alltid varit många skratt.

Så det brukar skämtas mycket när du möter bin Laden?

-Han är en lite speciell och spontan kille och det är härligt att det finns sådana, tycker jag.

3 kommentarer:

Isobel Hadley-Kamptz sa...

"En härlig och spontan kille" - Jesper ibland vill jag bara säga att du är fantastisk. Jag vet att det är lite fånig när vi nu har en blogg ihop, men så är det.

Mats sa...

Alldeles lysande! Den här bloggen bör spridas över riket. Stor satir bör läsas av massorna. Heja!

Anonym sa...

ah, roligt, tack!