05 december 2009

Afrika åt afrikanerna?

Om jag vore ivorian - som jag inbillar mig att invånarna i Elfenbenskusten heter - skulle jag vara mindre glad idag. Argentina och Holland i förra VM, Brasilien och Portugal i detta. Risken är ganska stor att detta gruppspels på papperet största match, Brasilien-Portugal i tredje omgången, blir lika avslagen som motsvarigheten Argentina-Holland i förra eftersom båda lagen redan är klara för åttondelsmatchen.

Nu sägs det överallt att de afrikanska lagen kommer att ha fördel av att VM spelas på deras egen kontinent. Jag måste säga att resonemanget verkar halta. På Confederations Cup-bilderna från förra sommaren framgick att det är svinkallt i Sydafrika vid den årstiden. Att Algeriet skulle ha någon fördel av att spela mot England i det klimatet känns lika långsökt som att engelsmännen skulle haft fördel av att matchen spelades i Spanien eller på franska medelhavskusten.

Så var det då de kulturella likheterna. Tja, vi gör väl allt för att glömma detta ska vi säga ambivalenta historiska faktum, men Holland har väl egentligen mer med Sydafrikas historia att göra än Kamerun har.

Detta sagt skulle jag inte bli förvånad om flera av de afrikanska länderna gick till åttondelsfinalen. Grekland och Slovenien känns redan på papperet svagare än Nigeria och Algeriet, Portugal och Serbien är sköra lag som mycket väl kan åka på däng av Elfenbenskusten och Ghana, Sydafrika är hemmalag och Kamerun ska väl kunna klara av de förbannade danskarna.

Inga kommentarer: