13 september 2009

Lika barn leka bäst

Kommentatorn hade koll. Han pratade om hur Zlatan saknade sina lekkamrater på bänken. Messi, Iniesta, Dani Alves och dom. Vad är det nu Zlatan brukar säga: »Stora spelare hittar alltid varandra«.


Det stämde. Jag fick gåshud redan när Zlatan och Iniesta gjorde en diskret high five efter ett enkelt missförstånd vid sidlinjen.

Tänkte: Det hade inte hänt i Inter. Zlatan har redan sugit till sig spelglädjen i Barça. Igår såg vi honom inte slå ut med armarna en enda gång. Vi såg inga sura miner, inga protester.

Vi såg bara glädje. Och tacka fan för det. Med sådana lekkamrater.

Och kort efter Messis och Iniestas inhopp började leken på allvar.

Zlatans 1-0, hans andra mål på lika många matcher i La Liga, var exakt ett sådant mål som Johan Elmander inte var i närheten av att göra, i matchen mot Malta, när Zlatan serverade en så intelligent höger yttersida nere från vänstra hörnflaggan.

Elmander upptäckte inte chansen förrän den var förbi. Igår fällde Zlatan ut långa benet och 46:orna och tåade in det förlösande målet.

Ändå var det hans lekfulla halvvolley, fram till Messis elastiska nickmål, som fick de spanska tidningarna att gå bananer. Högsta eller näst högsta betyg rakt över.

Jag, för min del, minns en debatt här för någon vecka sedan, med anledning av Majlards tidiga spådom över Zlatans framtid i klubben som är mer än ett lag.

Jo, jag vet att inte ens denna succéstart i La Liga kommer att tysta Zlatans mest inbitna belackare. Men det struntar jag i.

För jag vet vem som hade rätt om Zlatan. Den här gången också.

5 kommentarer:

Micke sa...

Word!

Unknown sa...

Så du har redan fått rätt? Zlatan har mött lag som har någon promille av Barcas omsättning och du har fått rätt?

Jag kan i alla fall säga att jag inte har fått FEL förrän Zlatan kontinuerligt är bra mot motståndarlag som är lika bra eller bättre än hans eget lag. Det avgörs främst av Champions League, två matcher mot Real i La Liga och mot Danmark 10/10.

Klart att han inte är i position att komma till Barca och slå ut med armarna. Det tycker han däremot att han är när han kommer till landslaget. Som den mobbartyp han är, mobbar han alla som han klarar av att mobba.

Marcus Roth sa...

Jag tror på Zlatan, i all framtid, Amen. Och att Sverige ska spela som Roma, allt genom Totti, i vårt fall Zlatan.
Ovanstående ord sades också till en aspackad krönikör på Svd kvällen före matchen mot Ungern på Irländskt hak i Budapest. Han höll med, tro det eller ej.

SHQ sa...

Hallå eller. Det har ju skrivits en del om fenomenet Bajen här till och från. Jag vet inte om er skribent på bajen lyckats sätta fingret exakt på vad som går fel på planen men den möjliga bristen är nu tillrättaordnad http://taxichaffisglafsande.blogspot.com/2009/09/mr-bajen-orebro.html

Anonym sa...

@Daniel: Jag ogillar när spelare slår ut med armarna. Jag är oerhört irriterad på att Robbie Keane, som verkligen borde ha en ödmjuk inställning efter sin misslyckade utflykt till Liverpool, gör det i mitt Spurs. Jag blev trött på Berbatov av samma anledning.

Dock: jag kan förstå Zlatan i landslaget. Jag kan dela hans frustration. Varför kommer han att vinna Guldbollen för fjärde gången i rad, nu i november? Jo, för att han är i särklass. Utan Henke på planen finns det inte någon som är i närheten av hans spelbegåvning. Tacka fan för att han blir trött då och då.