03 juni 2009

Skulle tidskriften offside behöva byta namn?

Det fanns en tid i mitt liv när jag låg vaken på nätterna och ältade problematiska situationer på mitt jobb eller någon havererad kärlekshistoria. När jag nu för tiden ligger sömnlös är det funderingar av typen "vad skulle hända om man tog bort offsideregeln i fotboll?" som håller mig vaken. Troligtvis är förändringen ett tecken på att jag är en mer harmonisk människa nu för tiden, men samtidigt antagligen också en vars känslor inte är lika starka vare sig det handlar om glädje eller oro.

Frågeställningen om offside kan jag inte släppa. Det är ju egentligen den enda regel i fotbollen som är lite "svår", den enda som känns skrivbordskonstruerad, den enda som inte med lätthet kan förklaras för en novis. Jag inser att den kom till för att hindra spelarna att hänga nere på motståndarnas planhalva och bara vänta på långbollar.

Någon gång på 20-talet ändrades regeln från att ha gällt att ha tre försvarande spelare mellan sig och bollen när passningen slås till dagens antal två stycken (oftast målvakt + en utespelare). Den gången måste man ha tyckt att regeln behövde lättas upp, att svårigheten blev alltför stor för anfallande lag.

I dag är offsidebedömningarna ett av de moment som ställer till mest problem i en fotbollsmatch. Senast i måndags såg jag ett exempel där Linköpings mål mot LdB FC Malmö dömdes bort för offside, reprisbilderna på teve visade sedan att det troligen gjorts en felaktig bedömning. Det som skulle varit 1-0 blev nu i stället 0-0 och i slutänden kanske serieplaceringar avgörs. Eftersom offside ofta är svårbedömt uppstår sådana här situationer hela tiden.

Jag kan inte släppa tanken: kanske det är dags att skippa offsideregeln? Vad skulle hända? Skulle lagen tvingas bli ännu mer defensiva för att stoppa de anfallare som givetvis skulle ligga högre upp på planen om de får möjlighet? Skulle spelet bli tråkigare? Kanske spelet blir mer utdraget över hela planen. Och det borde öppna för roligare anfall. Eller också tvingas försvararna krypa ihop likt ett handbollslag för att hindra motståndarnas anfall. Mittfältsspelet - som ju är en av de saker som gör fotbollssporten unik gentemot andra lagbollspel - kanske försvinner. Och det är troligtvis en dålig utveckling. Å andra sidan kanske inte handbollssituationen skulle behöva uppstå. Avstånden är lite för långa på en fotbollsplan för att ett helt lag ska hinna hem till eget straffområde efter en hörna till exempel.

Hursomhelst - jag tycker det är lite märkligt att offsideregeln aldrig debatteras. Fotbollen är konservativ, vilket är en av sportens tillgångar, men då och då genomförs ju ändå större förändringar. Senaste exemplet är väl förbudet för målvakter att ta bollen med händerna när den passas från spelare i egna laget. Och vissa förslag till ändringar diskuteras ju hela tiden - det går väl inte vecka utan att någon förespråkar teveavgörande för att se om boll varit över mållinjen.

Vad tror Tre Hörnor Straffs läsare - är idén om att slopa offsideregeln helt idiotisk? Eller finns något att vinna?

Inga kommentarer: