03 juni 2009

Att såga av den Gren man sitter på

Det började med ett vanligt snack på baksidan av Swedbank Stadion. Ofta, efter match, händer det att delar av MFF Support stannar kvar och möter upp med några spelare i laget. Så var det även i matchen efter GAIS. Per Kindgren, pådrivande supporter på ståplats, och några kompisar (även de medlemmar både i MFF och i Support) slängde några ord med Gabriel och Labinot Harbuzi, två spelare som sett matchen från läktaren.


Ut från en sidodörr kom plötsligt Hans Gren, MFF:s assisterande tränare.
Supportrarna ropade sarkasmer som "Tack för i år".
Gren vände sig om och ropade tillbaka: "Kom hit så ska jag plocka er!"
Flera dussin supportrar blev vittnen till ordväxlingarna, som snart cirkulerade på olika forum på nätet.

Men MFF agerade snabbt. Gren gick ut på klubbens hemsida och bad om ursäkt:
"Jag var fortfarande förbannad på hur vi tappade matchen och svarade dumt när jag hörde dem ropa. Jag ber om ursäkt för det, jag borde veta bättre".

Kindgren och två andra supportrar kallades till ett snack med Gren. THS fångade Per Kindgren, på väg till mötet, som skulle börja 16.30 idag, tisdag.
- Vi går dit för ett ödmjukt samtal. Självklart är vi sjukt missnöjda med läget. Det första målet, att vinna cupen, försvann ju redan i första omgången. Och vi ligger nia i tabellen. Något måste hända.

Tycker du att MFF:s supportrar har ett annat tålamod med sin förening, än till exempel supportrarna till stockholmslagen?
- Ja, vi är sjukt snälla, om man jämför. Firman Boys kör ju kvartssamtal så fort AIK förlorat en match.
Varför är ni så snälla?
- MFF Support har aldrig haft huliganstämpel. Vi har 3000 medlemmar och i våra stadgar står att vi arbetar mot våld och rasism. Vi har aldrig hotat någon spelare eller ledare. På medlemsmötena är det nästan ingen som säger något om hur besvikna vi är.
Aldrig?
- Nej, det värsta vi gjort är väl en banderoll på en träning. Och, som sagt, jämför man med andra klubbar så är vi som ordningsmän.
Vad är dina förhoppningar på mötet?
- Att det blir ett ödmjukt samtal där alla lyssnar och alla får prata till punkt. Det vore ju lite kul om vi kunde kramas också.
Kramas?
- Ja, vi älskar ju klubben och vill inte skada den. Därför är det bra att MFF tog tag i det här så snabbt.
Tror du Gren och Nilsson kan lotsa MFF högre upp i tabellen?
- Ärligt talat: jag vet inte. I fjol, när vi förlorade mot Norrköping, seriens då klart sämsta lag, var jag kritisk på Himmelrikets forum. Och jag kan fortfarande känna en tveksamhet till om de har vad som krävs. Jag menar: tränar man GAIS då behöver man ju inte vinna, då är alla nöjda om man stannar kvar. Så frågan är om de har den vinnarmentalitet som krävs för ett lag som Malmö FF.

Inga kommentarer: