06 juni 2008

THS EM-tips: Hagström

Hur går det för våra killar?
- Drömstart med 5-0 mot Grekland. 1-0 Ljungberg, 2-0 Ibrahimovic, 3-0 Mellberg, 4-0 Ibrahimovic, 5-0 Anders Svensson. Därefter stark insats mot Spanien, 1-1. Hela Sverige kokar av förväntningar, kvartsfinalspekulationerna avlöser varandra. Då kommer chocken - klar förlust mot Ryssland, 1-3. Sverige tröstmålar när det redan är kört. Ryssland och Spanien vidare. Kim Källström och Tobias Linderoth rejält osams och knuffar varandra efter slutsignalen. Lagerbäck reser sig på presskonferens i vredesmod och går därifrån.

Vem blir årets Brolin?
- En kille som blir något slags diffus affärsman efter karriären? Olof Mellberg.

Vem blir årets Kennet Andersson?
- Sympatisk kille som går in som delägare i tidskriften offside efter karriären? Marcus Allbäck.

Vem blir årets Limpar?
Kille som utsätts vandalism av idioter efter att ha gått till fel lag? Får Daniel Andersson för sig att leta "nytändning" i Helsingborg kan han bli svaret.

Hur går det för alla andra?
- Jag har ju länge haft uppfattning att fotbollen blivit så jämn och slumpartad att precis vilka som helst kan vinna. Min tombola säger Ryssland som slutsegrare.

"Hemlig" favorit om det går åt helvete för Sverige?
- Vilka är med nu igen? Inga lag från brittiska öarna, vilka samtliga hade varit aktuella som svar på den här frågan (till och med England - jag kan inte låta bli att tycka att den där sången från läktaren är så mäktig att de förtjänar viss framgång). Inte heller är mina två öststatsfavoriter på plats: Vitryssland, Ukraina. Och någon riktig underdog, likt Slovenien eller Lettland, går inte heller att hitta. Ja, Österrike måste väl räknas dit förstås. Svaret får bli Spanien, det latinoland jag tycker klart bäst om, samt Holland.

Vem vill du bjuda på ett glas 95% strohrom i sommar?
- Mig själv. Skulle vilja ha en riktig blecka (bläcka?) innan jag helt glömmer bort hur det var. Eller vill jag det? Kanske är jag rätt nöjd med att backa ur alla möjligheter till rejält festande med hänvisning till barnfamiljelivets verkliga och inbillade krav. Det kanske får bli en rejäl hutt till Lars Lagerbäck från mig också.

Vem vill du tvinga att lyssna på en radiopjäs av Elfriede Jelinek i sommar?
- Eftersom frågan är ställd som den är måste jag utgå från att läsning av Nobelpristagerskan är en plåga. Hmmm... måste ju då bli någon person som jag har svårt för. Jag hade visserligen ett tag Richard Channing från Falcon Crest som mitt mansideal (gör allt för sina nära och kära - inklusive låtsas vara död om han tror det gynnar familjen - och samtidigt skoningslös mot sina fiender) men jag har inte lyckats forma mitt liv så att jag har några fiender att vara skoningslös mot. Hoppar frågan tills vidare, kanske dyker det upp någon under resans gång som kan bli mitt svar.

Årets näsplåster?
- Flera kan behöva plåstras om efter matchen Schweiz-Turkiet som blir en riktig holmgång både på planen och läktarna.

Vad blir soundtracket till EM-krönikan?
- "Fint väder" med Latin Kings.

Inga kommentarer: