07 juni 2008

Så här går det!

Hur går det för våra killar?

1-1 mot Grekland, 1-1 mot Spanien, och när alla bedömare börjat hurra över hur bra det trots allt går resultatmässigt och att vi nästan är klara så förlorar vi mot ett överlägset Ryssland (1-3) där Arshavin är tillbaka och gör äkta hattrick i första halvlek. Rosenberg gör ett tröstmål i slutminuterna.

Vem blir årets Brolin?

Mest sannolik att medverka i en usel poplåt med väldigt många, väldigt storbystade bikinibrudar i videon? Chippen förstås.

Vem blir årets Kennet Andersson?

Anfallare som står i närheten av straffområdeslinjen och får försöka ta emot planlösa långbollar från Olof Mellberg eftersom landslagets kollektiva medvetande fortfarande tror att Kennet är ibland dem? Zlatan. Tragiskt på så många sätt.

Vem blir årets Limpar?

Jag är medveten om att min djupa kärlek till Kim Källström numera tycks rätt obesvarad, men vi var otroligt lyckliga ihop en gång. Därför tänker jag inte skoja till den här frågan, än minde svara på den.

Hur går det för alla andra?

Spanien pallar självklart inte favorittrycket utan klarar sig bara med nöd och näppe (1-0 mot Ryssland, 2-2 mot Sverige, 1-0 mot Grekland) vidare från gruppen och åker ut pinsamt enkelt i kvartsfinal mot Frankrike. Tyskland vinner, nästan hemmaplan, vidunderligt anfallspar i Klose/Gomez och ännu fascinerande fritt från favorittryck. Ryssland är kometen, tar sig till semi efter bragdvinst mot Italien i kvartsfinal.

"Hemlig" favorit om det går åt helvete för Sverige?

Jag håller alltid mer på Frankrike och Spanien än på Sverige om jag inte drabbas av tillfällig nationalpsykos, vilket för all del händer under vissa mästerskap.

Vem vill du bjuda på ett glas 95% strohrom i sommar?

Visst är Fabregas gammal nog att dricka sprit nu? I såfall får det bli för att trösta efter ännu ett bittert landslagsnederlag.

Vem vill du tvinga att lyssna på en radiopjäs av Elfriede Jelinek i sommar?

Lagerbäck förstås. Om Sverige spelar som i matchen på Råsunda mot Spanien mästerskapet igenom och man äntligen väljer att forma ett spel som tar tillvara spelare som Kim och Zlatan så får jag lyssna själv. Jag skall då med glädje sätta på mig hörlurarna.

Årets näsplåster?

Jag är mer intresserad av vad som blir årets mästerskapsfrisyr. Om även detta års Ronaldo rakar av allt utom en liten tofs ovanför ögonbrynen kommer jag dock att börja gråta. Jag brukar inte bedöma fotbollsspelare så värst efter deras utseende, men någonstans får man dra en gräns för vanställande av perfektionen.

Vad blir soundtracket till EM-krönikan?

Love is a losing game av Amy Winehouse. Detta framförallt riktat till mina älsklingar i rött.

1 kommentar:

Anonym sa...

Spanien spelar både 1-1 och 2-2 mot Sverige? Vem vinner då semifinalens straffsparksläggning?