08 juni 2008

Niemals Österreich

Jag såg bara andra halvlek,men kroaterna verkar av den att döma som ett slags italienare i förklädnad - en 1-0-ledning utlöser ett slags automatisk muskelreaktion hos dem, ungefär som en mollusk som drar sig undan om man petar på den med en pinne. Jag fick ett slags sympati för österrikarna, ungefär som jag fick för Schweiz igår, här kämpar och jobbar de inför en massa människor som inget hellre vill än att de ska lyckas peta in ett mål, men sanningen att säga tror jag inte att de skulle ha lyckats skapa nånting om kroaterna inte hade dragit sig tillbaka. Och sanningen att säga lyckades de redan som det var nu inte skapa särskilt mycket - Schweiz producerade åtminstone ribbskott och frilägen. Men genom sitt hederliga slit gjorde de åtminstone att man gillade dem, vilket skapar en goodwill denna arma nation verkar vara i stort behov av...

Nu ska det bli intressant att se Beenhakkers Polen. Men om allt går som det hittills har gått i den här turneringen lutar det åt 1-0 för Tyskland.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Arma nation?! Denna sörja av schlagsahne mit apfelstrudel och en hel hoper gamla smygnassar. Well. Österrike tillhör min topp 5 av länder jag har absolut noll lust att besöka i Europa. Och med Europa avser jag även turistmagneter som Moldavien och Bulgarien. Vad som hände igår var ju att Kroatien fick ett (alldeles för( tdigt mål, en situation som de inte verkade vara beredda, än mindre kunde behärska. Men visst. När Tyskland får tidiga mål så fortsätter de ändå göra det de är bäst på: starkt försvarsspel med snabb omställningar - och mål.

Jesper sa...

weman: Det är ju just därför det är synd om dem. Ska bli intressant vem som kniper andraplatsen i gruppen, Polen som jag hoppas eller Kroatien som jag fruktar. Första- och sistaplatserna ser ut att vara självklara...