19 juni 2008

Jag vill bara dansa

Medgångsbloggande brukar kollegerna på Grönvita sidan upp tala om. Sån vill man ju inte vara. Så här sätter jag mig nu bara för att skriva ner vad ni alla redan vet.

Att vi var usla.

Att vi var gamla.

Att vi blev så förbannat utspelade som vi inte har blivit sen jag vet inte när (jo, det vet jag förresten, Tyskland i VM-åttondelsfinalen).

Att jag litade på Lagerbäck, Lagerbäcks modell, riskminimeringen och rutinen och fan och hans moster och den sköljdes långt åt helvete när Hiddinks kosacker stormade fram, sköljdes långt åt helvete på ett sätt som den här gången inte går att skylla på att vi mötte en Stor Fotbollsnation på deras hemmaplan och får två mål i nacken på tolv minuter. Inga utvisningar, inga missade straffar. Bara det sorgliga faktum att vi som alltid varit underdogs nu mötte ett gäng underdogs som var mycket hungrigare, myckat snabbare, mycket bitskare än vi någonsin varit. Som kunde kombinera, som kunde ställa om, som kunde slå passningar till varandra samtidigt som de sprang.

Fan, vi såg ut som Österrike.

Tio minuter där det såg ut som det kunde fixa sig, när Ljungberg blev så trött på förnedringen att han tog tag i saken i slutet på första halvlek.

Jag kommer inte att orka läsa några tidningar idag. Orkar inte ta del av det ovärdiga spektakel som kommer att äga rum när Lagerbäcks alla mer eller mindre idiotiska kritiker kommer tävla om att slita köttbitar ur kadavret. Lagerbäck kanske redan har avgått, vad vet jag? Jag tror det inte, jag tror aldrig Sverige kommer att göra en så total utrensning, självprövning, nystart som Guus Hiddink fått göra med Ryssland. Sverige är inte Ryssland och det ska vi i ett större perspektiv vara tacksamma förr. Men Gud ska veta att jag ibland önskar att lite skapande förstörelse skulle drabba oss också ibland, och inte bara förstörelse, som det var igår.

Och så får jag till slut gratulera den ende som kan gå nöjd ur detta EM, nämligen Kim Källström.

Och kanske tillägga som Ulf gjorde i ett sms efter slutsignalen: "Snart VM-kval med Henke!"

3 kommentarer:

joelh sa...

ja, det är märkligt att lagerbäck nu får klä skott för en förlust som så uppenbart var spelarnas förlust. de sprang inte, de vann inte. vinner man inga andrabollar så vinner man inga matcher. uppställningen kan ingen klaga på: den fungerade utmärkt mot så väl grekland som skottland. coachningen var aktiv och anpassad. men spelarna...

Anonym sa...

Kunde ha varit värre, mycket vârre: risken fanns ju att vi klarat oavgjort och i stället torskat 0-6 mot Holland i kvarten.

Anonym sa...

Jag tänker inte heller läsa några tidningar idag. Tänker inte heller stå upp i någon talkör. Däremot har jag bloggat om saken och börjat grunna på nästa VM och nästa EM. Det finns många bra spelare i Sverige och ni får hemskt gärna ge synpunkter.

Framtidens landslag