02 maj 2007

"Om det går till straffar vinner Liverpool." Sa jag med hela den säkerhet som bara förutfattade meningar kan bibringa. Ändå stod jag fast vid det. Förstås.

Nu är ju straffläggningar mer psykologi än sport, och det är inte särskilt svårt att hävda just den här statistikens inverkan på resultaten, men frågan gnager ändå. Vad betyder egentligen historien, vad betyder Råsundaspöken eller skräckmotståndare? Hur länge efter att Dudek slutat kommer just de där rödklädda känna den lilla gnutta extra trygghet vid straffpunkt och mållinje som tippar över ödet åt rätt håll?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Eftersom Reina gjorde två fina räddningar så kommer nog deras mojo räcka så länge han är kvar i klubben. Antagligen länge efter det. Det var Carraghers minne av Grobbelaars räddningar (1984?) som fick Dudek att bete sig som en tokig i finalen 2005. Så länge det finns en scouser med gott minne i laget kommer Liverpool att gå in i straffläggningarna med mycket gott självförtroende. Hoppas jag. Jag tror att tradition och historia betyder mycket, även i fotboll.

Studiomannen sa...

Vilket per automatik innebär att hur bra engelska spelare än må vara i straffläggningar med sina klubblag så kommer de att torska i dito med sitt landslag.

För övrigt hade jag nog helst sett en helengelsk final i CL. Men nu är det inte viktigt alls. För nu är det ju VM i den sporten som ju faktiskt är betydligt roligare...hrm.

Anonym sa...

Chelsea har varit mitt lag sedan Peter Osgoods och Alan Hudsons dagar (Nej, det är inte jag som är Petter Karlsson).
Jag genomfors därför av helt motstridiga känslor under den där straffläggningen. Liverpool skickade fram Zenden först och det vet ju alla att holländare är sådär i straffläggningar (Givetvis EM 2004 undantaget). Jag fick lite hopp och tänkte att Zenden skulle missa - icke.
Chelsea skickade fram Robben och jag tänkte inte ett dugg på Reina - jag tänkte bara på att Robben skulle missa - han är ju holländare. Robben missade.
När Kuyt slog in 4-1 var läget så bekvämt för honom att det inte spelade någon roll att han är holländare.
Finns det verkligen någon historia att lära av här? England åker alltid på straffar, men Liverpool vinner alltid på straffar - till och med när man skickar fram holländare. Finns det verkligen någon historisk slutsats att dra? I så fall vilken?
Att Liverpool kommer att äga Milan i Aten?
Jag tror inte det, jag tror faktiskt inte det.
Jag tror att Milan slår Liverpool - till och med om det blir straffar.
Seedorf hänger garanterat sin.

Malena sa...

Skulle det gå till straffar i den här finalen har Milan Pirlo och Grosso i sitt lag, som slog Italiens första och sista straffar i VM-finalen. Det minnet borde också betyda nåt.

Anonym sa...

Ja det blir ju problematiskt när två traditioner står mot varandra. Och italienarnas straffar i vm-finalen är ju såklart moralhöjande. Men att liverpool som lag vunnit tre stora straffläggningar på två år, inklusive en mot just Milan, ger nog alla spelarna ett oerhört självförtroende om det nu går till straffar. Men liverpools stora fördel gentemot andra lag är att Reina helt enkelt är en otroligt bra målvakt när det gäller straffläggning. Fast om Milan spelar så bra som de kan göra kommer finalen inte att avgöras på straffar.

Jag vet inte varför, men tror att det betyder något vilken tröja man har på sig när man lägger sin straff, jag har svårt att tro att det enbart är slumpen som gör att säkra straffskyttar missar sina straffar så snart de tar på sig Hollands eller Englands landslagströja.

Anonym sa...

Får Milan verkligen använda Grosso i finalen? I hela matchen eller bara på straffarna? Får Zlatan också vara med?

Isåfall borde Liverpool få plocka Nuno Valente från Everton - portugiser är som bekant grymma i straffläggningar.

Malena sa...

Nej, retsticka, förlåt jag blandade ihop mig. För sent på natten kanske. Pirlo spelar i alla fall i Milan. men jag vet inte, han kanske är avstängd eller nåt så jag har fel om det också.

Anonym sa...

Det märkligaste med straffläggningen ifråga var väl egentligen att Lampard var den ende som lyckades trycka dit en boll för Chelskij. Oddsen på det?