14 mars 2007

Svart på vitt

Zlatan. OCH Allbäck. Tja, det bäddar i alla fall för lite härlig krydda i försnacks-dramaturgin. Men en Allbäck som håller på att återhämta sig efter en skada måste i Jesu namn ändå kunna petas till förmån för Z utan att detta på något sätt kan framstå som på något sätt laddat eller kontroversiellt?

Själv var jag först förvånad över att inte se Kennedy i truppen. Fast vilken mittfältsplats tävlar han om i ett landslag som är lika strängt typecastat som en gammal commedia dell' arte-föreställning? Rimligen Alexandersson-Chippen-platsen, möjligen Ljungberg-platsen. I alla fall inte Linderoth-positionen, där jag till min häpnad ser att Linderoth är uttagen hur skadad han än lär vara. Vad ska den mannen göra för att egentligen bli petad? Fan vet. Kennedy reserv i alla fall. Han får väl vänta i den positionen tills Alexandersson pensionerar sig, lagom till EM 2012 sådär...

Förresten framgick det av trupplistan att Kim spelat fler landskamper än Zlatan - 44 mot 42. Det känns inte så när man tänker på det direkt.

7 kommentarer:

Malena sa...

Jag tycker det kontroversiella borde vara att spela med Allbäck. Att ha en nyligen skadad spelare från danska ligan på plan när man kan ha Zlatan, det verkar väl skitkonstigt? Kommer det bli diskussion om till och med det?

Som jag förstår det är Kennedy backup för Linderoth.

Jesper sa...

malena: Jag har mycket svårt att tänka mig en uttagning med Allbäck på planen och Zlatan på bänken. Just av de skäl du nämner. Annars kommer det att bli en tät grismatch i Belfast, egentligen kanske mer än Allbäckmatch än en Zlatanmatch, men å andra sidan var det en sån historia som Z avgjorde i Budapest.

Ärligt talat - som svensk supporter vågar jag inte ens tänka tanken på de eventuella konsekvenserna av en bänkad Zlatan. Det känns som om alldeles för mycket jävelskap skulle kunna resultera av det.

Kennedy back-up till Linderoth? Det måste inbegripa nån sorts rockadteori där det egentligen är Källström som är backup till Linderoth och Sidleds-Danne och Kennedy en back-up till Anders Svensson i st f Kim - nåt sånt.

Malena sa...

Men varför behöver man ens tänka på konsekvenserna av att Zlatan skulle bänkas, okej om Allbäck hade varit i bra form men som det är nu behöver man väl inte ens fundera på att Z skulle tas ut av politiska skäl? Jag medger att Zlatan delvis representerar en annan sorts fotboll och uppenbarligen är det inte alltid så lätt att foga ihop Zätat med övriga laget. (Även om det inte var så längesen som vi hade det nya tjusiga Sverige som kunde "föra spelet" som alla tjatade om och sådär, så jäkla svårt var det inte då.) Men som läget är nu är det väl solklart Zlatan.

Kennedy är nog inte backup till Linderoths plats utan det är nog som du säger. Men tidningarna skriver att det är han som kommer komma in i truppen om Linderoths skada visar sig för svår.

Unknown sa...

Är det inte grisspel som Inter möts av i varje match?

Eric Goesta Rosén sa...

Kim har för övrigt spelat i fler Lyon-matcher än någon annan i laget den här säsongen också. Det känns inte heller så.

Framför allt vilka matcher man får starta i känns som en mer rättvisande bild.

Jesper sa...

malena: självklart tror jag inte att Zlatan tas ut av "politiska skäl". Det borde knappast kunna råda nån tvekan om att han är en av de fyra bästa anfallarna i Sverige i alla fall, egentligen borde det inte råda nån tvekan om att han är bäst heller. För min del är det bara så att jag håller på Sverige mer än jag gillar nån enskild spelare, så jag vill att vi ska vinna, vilka spelare vi än har på plan, och i och med att jag vill att det ska hända oroar jag mig för att det inte ska hända. Jag vet att detta är paranoia, Malena, men tänker du aldrig så?
Jag oroar mig för saker ska gå åt helvete, om de sen är rationella eller ej, och en sån grej som jag med min paranoida hjärna kan tänka ut är att de bänkar Zlatan i Belfast för att Allbäck-Elmander ju faktiskt var ett succéanfallspar mot Spanien och att Zlatan blir rasande och knockar Linderoth på träningen och drar sig tillbaka från landslaget igen. Men nej, jag tror inte alls att det händer. Trots allt, sedan 2004 har Zlatan alltid varit förstaval när han varit frisk och tillgänglig och trots allt det tidvis drivits hårda mediala kampanjer för att bänka honom. Roland A. sa till mig i somras, på tal om VM-matchen mot Tyskland, att de visste att Zlatan måste vara på plan därför att han var en sån spelare som kunde skapa chanser ur intet, vilket han ju faktiskt gjorde, med Henkes filmning o Sveriges straff som resultat. De kommer att spela honom.

Och hur jag VILL Sverige ska ställa upp i Belfast? Isaksson - M.Nilsson, Mellberg, Hansson, Edman - Kim, Anders S, Ljungberg - Zlatan, Allbäck, Elmander. Framvällande anfallsvågor, 4-0 till Sverige. Men jag tror inte det skulle funka så. Senaste gången vi spelade tävlingsmatch i Belfast, hösten 1980, ställde Laban Arnesson upp med en osedvanligt offensiv uppställning. Det stod 3-0 till Nordirland efter en halvtimme och så slutade det också.

Malena sa...

Det är klart man kan bli orolig. Det är väl en delikat situation med Zlatan också, det är bara det att det här att göra en stor sak just av huruvida han eller Allbäck ska spela är ett mönster som känns igen från VM. Jag menar inte att just du gör för stor sak av det, Jesper.

Inför Tysklandsmatchen var jag skitorolig för att de inte skulle spela Zlatan, inte för att jag tycker mer om honom än jag hejar på Sverige, utan för att jag trodde han var det bästa valet. Jag minns att jag gick omkring och sa till alla att "men de kommer spela Zlatan, de KOMMER det". Mediakampanjen var ju så massiv att man behövde övertyga sig själv om det man egentligen visste.