07 januari 2007

Fotbollsspelarens bäste vän

Med osviklig journalistisk instinkt tillbringade jag ögonblicket när Henke gjorde mål för Manchester United på Husdjursmässan i Sollentuna. Illustra sammanslutningar som Hundar utan hem, Marsvinshjälpen och Svenska Illervänner hade där hyrt sig montrar. En ansenlig del av Stockholms småbarnsfamiljer verkade vara på plats, men till min besvikelse såg jag inte till Johan Wallinder. Inte Göran Göransson heller, fast jag såg två dvärgkaniner när jag intervjuade honom i hans hem en gång (de tillhörde hans barn, påstod han i alla fall). Annars misstänker jag att fotbollsspelare nog är bland de mest typiska hundmänniskor som tänkas kan. Roy Keane hade visst (föga överraskande) en schäfer och Zlatan lär ha nån form av attackhund med det larvigt gangsterromantiska namnet Hoffa. Dessutom hävdar Henke Ystén, som jag genast sms-ade med i frågan att familjen Henke Larsson alltid haft hund och att David Ginola, som Henke intervjuat en gång, fått sin hund stoppad av engelska tullen pga karantänregler. Nåt annat fick vi inte fram. Travhästar räknas inte och undulater, hamstrar och japanska dansmöss är det nog klent med bland fotbollsspelare. Men Rami Shaaban hävdade visst i en Offsideintervju att Thierry Henry är kattmänniska. Och jag har en jobbig känsla av att Chippen Wilhelmsson är en sån som mycket väl kan ha boaorm eller spindel. I den här frågan hoppas jag att TRE HÖRNOR STRAFFS läsare har mycket information att bidra med.

21 kommentarer:

Mats sa...

Jag visste det! Henrik Larsson är Spurs-supporter innerst inne. Men valde ändå att lägga alla sina fina år uppe i Glasgow. Fegis. När Henke gjorde 1-0 idag (ser vi här ett embryo till en liten "Skottet i Dallas"?) så stod jag förresten på en stege ute i förrådet och langade bräder till hustrun. Vi städade. Inte på mitt initiativ. Men ni vet: Happy Wife, Happy Life.

Hans sa...

Oj, här slingrar sig kommentarerna in i varandra: "Skottet i Dallas", och nu, över till "Hoffa". Jag tror faktiskt att Zlatans lille jycke - Hoffa - är en mops, långt ifrån en "mördarhund"/"kamphund". Men han är på väg att skaffa sig en Bulldogg, om jag inte är felunderrättad...

Anonym sa...

Jag tror att jag läst samma aftonbladetartikel som herr dysterkvist: http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,964312,00.html

Hunden på bilden tycks mycket riktigt vara en mops och borde alltså vara lille Hoffa. Men, jag tycker nog inte att hans bulldog heller kvalificerar sig som en "attackhund". Vare sig det är en engelsk (större) eller en fransk (mindre), så är en bulldog en väletablerad sällskapshund. I det engelska fallet en tjock och snarkande sådan.

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Om Nicholas Anelka varit tonåring 2004 hade han helt säkert haft en sån där bärbar Paris Hilton-hund. Det hade passat utmärkt till det ena uppdragna byxbenet.

Jesper sa...

hmm, jag är ju inte mycket till hundmänniska själv (snarare marsvinsmänniska), så jag kanske inte har tillräcklig koll på raserna. Ledsen om jag misstänkliggjort stackars Hoffa, men ägarens sätt att namnge honom bidrar onekligen till missförståndet. Hagström har förresten hört av sig och meddelat att Pétur Marteinsson äger en boxer. Som sagt - hundar överlag.

Anonym sa...

Men är det inte så att Lennart "Liston" Söderberg äger ett helt menageri med sköldpaddor som heter Ahmed?

Jesper sa...

Jag har på egen hand tagit reda på att Roy Keanes hund heter Triggs och är en labrador. Åtminstone hette den det sommaren 2002, då media campade utanför den VM-strejkande Keanes hus, men Keane lik förbannat tog Triggs på hans dagliga promenad. Utan att säga ett knyst till journalisterna. Bara för att visa att ingen jävel fick honom att ändra sina vanor. En hundmänniska, eller vadå?

Anonym sa...

Har i en artikel från Independent fått fram följande fakta vad gäller hundar och en del engelska spelare.

Beckhams ska gilla Shar Pei (kinesisk skrynkelhund) och hade en som hette Carlos, numera ska deras djurinnehav inskränka sig till Ponnies, kaniner och ”Farmyard animals”.

Ashly Cole har tillsammans med sin flickvän två Chiuahuor.

David James – Weimaraner

Wayne Rooney – Chow Chow , Malteser och Bichon Frise – där Maltesern och Bichon Frisen troligen mest är hans flickvän medan Chow Chowen är Waynes.

Michael Owen – Stratsfordshire terrier, som svenska kvällstidningar brukar kalla för kamphundar eller mördarhundar.

Frank Lampard – Fransk Bulldog

Paul Robinsson 2 Boxers
Tyson och Mollie, Tyson rymde visst från den kenneln som tog hand om honom under fotbolls-VM, men kom till rätta.

Theo Walcott har en Labrador som heter Gypsy och en blandras som heter Diesel.

Anonym sa...

Andy van der Meyde hade en valp som hette Mac. Den blev dock stulen i hans hem i Liverpool.

Jesper sa...

Staffan: fascinerande fakta! Jag undrar dock vad en "weimaraner" är. David James är ju en känd miljökämpe, så jag vill inte gärna mig att han har en sönderavlad ädelhund. Den kinesiska skrynkelhunden är dock föga förvånande som Beckham-attribut. Vilka "farmyard animals" de har, var de håller dem och framför allt vem som sköter dem är dock en intressant fråga. Jag känner att spörsmålet om svenska spelare och deras eventuella djurinnehav mer än någonsin pockar på att bli utredd.

Anonym sa...

L-G Carlstrand (då i Elfsborg har jag för mig) fick väl en 15 minuter någonting i kvällstidningarna 2001 enbart på grund av sin Rottweiler-hanne, Ted.

Mats sa...

Jag är mest förvånad över uppgiften att Ashley Cole har en flickvän.

Anonym sa...

Det här har väl inte så mycket med djur att göra men utan pappas Chelseaäventyr hade säkert Magnus Hedmans barn varit på husdjusrmässan. Barnen heter Carl Lancelot och Tristan von Avalon.
Helt klart i klass med Bäckhamms och popstjärnornas barn. Fast Magda är väl en sorts popstjärna.

Anonym sa...

Klas Ingesson har alltid ryska laikan Molly med sig på älgjakten.

"Sju älgar var hon med att driva fram. I helgen var vi på vildsvinskurs för bedömning. Molly fick högsta betyg. Hon är fantastisk!, berömmer Klas.


Även Brolin är en känd djurvän. Han har ju en travhäst och tidigare var han ju tom tillsammans med en anka!

Anonym sa...

Weimarener är en ståtlig tysk fågelhund som finns i två varianter kort- och långhår.

Svenska Weimaranerklubben kalar hunden "Silvergrå spökhund med stramt stånd"

För övrigt är det med en neurotisk Weimaraner i den lysande filmen "Best in Show".

Jesper sa...

kattmorfar: uppgiften förvånar inte. Om det inom kategorin hundmänniskor finns en särskild underavdelning som kallas rottweilermänniskor inbillar jag mig att L-G Carlstrand tillhör den.

staffan: Best in show är verkligen en kul film. Jag kan berätta att det anordnades både kaninhoppning och SM i Illeragility (I kid you not) på Husdjursmässan. Svenska Gerbilföreningen ("för Dig med ett gnagande intresse") hade dock inte ordnat mer än en vanlig utställning för sina skyddslingar.

Anonym sa...

Glöm nu inte Torsten Frings tvättbjörn!

Studiomannen sa...

Ett stickspår (vanligt i mitt fall) är den sanna historien om när Dan Petrescu döpte ett av sina barn till Chelsea efter klubben han sedermera försvann ifrån... Gamla flickvänners namn ska man ju inte tatuera in som bekant och eftersom hånet i pressen efter dopet var givet måste jag framhålla en speciellt rolig kommentar: "Tur att han inte spelade i Bolton Wanderers".

För övrigt fick jag publicerat en lika-som-bär jag är extra stolt över: notera de ruggiga likheterna mellan Dan Petrescu och David Duchovny.

Har Petrescu husdjur är det några aliens som han kallar för "The Hammers".

Anonym sa...

Tydligen påverkar tre hörnor straff omvärlden i en närmast overklig omfattning.
http://www.lt.se/index.asp?kat=st&i1=index_red.asp&i2=1&Id=18320&isp2=hela
Länken handlar visserligen inte om en fotbollsspelare, dock om en skadad hockeyspelare som rehabar sitt knä genom att vara ute och gå med hunden.

Jesper sa...

studiomannen: från Arkiv X är det ett kort steg till Twin Peaks. Där man ju minns beostaren Waldo, som röjde Leo Johnsons inblandning i mordet på Laura Palmer och blev skjuten i sin bur på polisstationen som tack för besväret.

En beostare fick nämligen (har jag tagit reda på) den store djurvännen Garrincha, samme brasilianske legend som enligt sin biograf Ruy Castro blev av med sin svendom till en get, efter VM-guldet 1962. Beostaren tillhörde från början guvernören av Rio de Janeiro och Garrincha hade "förälskat sig i den" (ett, med tanke på mannens bakgrund, ominöst ordval) vid ett besök i dennes palats före VM och blivit lovad den om Brasilien tog guld. Vilket skedde. Beostaren kunde "skälla som en hund, busvissla och låta som ett flygplan".

Dessutom fick VM-historiens mest berömda hund, den som under kvartsfinalen mellan Brasilien och England sprang in på plan och fångades in av Jimmy Greaves, sitt slutliga hem hos Garrincha. Som måste ha haft ett helt litet menageri hemma hos sig.

Studiomannen sa...

Ett uppslag till en dokumentär? :-D