26 september 2006

Jesper Högström och väderstrecken, och andra sedelärande berättelser

"Men, är inte det här Norra stå?" frågar Jesper förvirrat. Vi hade stämt träff vid Råsundas sydöstra hörn. Jag tittar på honom. "Eh, nej" "Men är det inte här AIK står?" "Eh, neej" Kanske kan man här ana något av en förklaring till Jespers motvilja mot supporterkulturen. Inte bara har han svårt med väderstreck, han kan uppenbarligen inte heller känna igen en gnagare om han ser en. Jag har å andra sidan aldrig tidigare varit på presskonferens med landslaget.

Utanför betongklossen står Olof Lundh och talar i telefon. Vi försöker hälsa. Han ser oss inte. Uppe i det kvava presskonferensrummet har Patrik Ekwall en av de mest intensivt mönstrade t-shirts jag sett i mitt liv. Svart och rosa. Vintage André Agassi från den tiden han hade hår. Ekwall har hår. Än så länge.

En efter en släntrar de in nu, sportmännen. Alla utom fem är just män. Sune Hellströmer går runt och hälsar. Roland Andersson har imponerande spetsiga lackloafers med stora silverspännen.

När klockan slår två sätter någon igång en video med scener ur matcherna mot Lichtenstein och Danmark. The Sounds ackompanjerar. Jo, Allbäck gjorde det där målet den här gången också. Ljungbergs skott däremot gick i ribban. Nu också. Maja sjunger nåt om tomorrow och själv önskar jag efter några minuter att det åtminstone snart kunde vara i eftermiddag. Jadå, Rosenbergs skott satt där det skulle. Hurra.

Kanske är det bara jag som inte är så inne på just den här sortens sportkillar, men av det närvarande fyrtiotalet bedömer jag bara att det finns en som jag spontant skulle kunna tänka mig att hångla med om jag träffade honom på krogen. Om jag inte var väldigt full förstås. Han är symtomatiskt också den ende här som skulle smälta in på en ståplatsläktare.

"Ja, om vi hade haft mer tid skulle vi förstås ha visat lite bilder på damerna också" säger en man som efter ytterligare några minuter stänger av videon. Ola Wennström blir filmad av en TV 4-kamera där han sitter bredvid oss i publiken.

"Undrar om Chippen är petad" säger nån. Det verkar vara det alla tänker på. "Sverige har aldrig inlett ett kvalspel så här bra" säger Roland Andersson entusiastiskt, och visar statistik över de fantastiska svenska prestationerna.

"Vi hade ett sansat och positivt samtal" säger Lars Lagerbäck om när Zlatan berättade att han inte skulle spela matcherna mot Spanien och Island. "Vad var det som var positivt" undrar nån. "Om man inte vill spela ska man inte spela. Därför är det ur vår synvinkel bara Andreas Isaksson som inte är disponibel för matchen."

När han läser upp truppen är Chippen med. Och Kennedy. Och Fredrik Berglund. "Vad gör du om Allbäck och Elmander går sönder nu i helgen?" frågar någon. "Då måste vi nog kalla in två till forwards" svarar Lagerbäck. Alla fnittrar. Jag vill gå hem.

Inga kommentarer: