25 april 2009

Kylan i öster

I söndags gick jag ur bilen och pissade på en rastplats nära Jyväskylä. Snön var centimetertjock, vinden iskall, jag undrade hur jag kunde ha varit så dum att jag åkte till Finland i Converse. För att inte tala om att jag hyrt en bil med sommardäck.

Jag upptäckte återigen hur överraskande stort och brett fotbollsintresset i Finland är. Statsvetaren Göran Djupsund som jag träffade i Vasa, chefredaktören Pekka på lokaltidningen Etelä-Saimaa i Villmanstrand på ryska gränsen, forskaren Jakob i Joensuu med inriktning på skogsindustrins sociologi - alla var fanatiskt fotbollsintresserade och pratade lika gärna om gamala tipsextramatcher och om hur länge Litmanen kunde änkas hålla i landslaget som om Sannfinländarnas politiska frammarsch och rysshandelns betydelse för Villmanstrand. Ändå har den finländska fotbolln uppenbara problem att dras med. Att JJK från Jyväskylä fortfarande inte spelat en match trots att två omgångar skulle varit avverkade i årets Veikkausliiga är inte helt överraskande. I vår postmoderna värld har vi en tendens att glömma bort att klimatet fortfarande kan ha betydelse för ett land och dess fotboll. Det är väl ungefär lika smart som att åka till Finland i april i ett par Converse.

Inga kommentarer: