12 december 2008

Fotbollens vagabonder

Lika bra att inse det: somliga av oss är fast i det förgångna. Om nån frågar mig vem som har gått vidare i Champions League eller vem som leder Premier dito kan jag svara med en hjärtlig axelryckning. Det fascinerar mig inte helt enkelt. Men ge mig en bok om Svenska proffs genom tiderna och jag börjar fantisera om märkliga människoöden. Stefan Andersson från Kullens BK som spelade i Portugal (Maritimo, Rio Ave, Estoril Praia, Portimonense och Silves) mellan 1977-82, "kombinerade fotboll med arbete i resebranschen"..."bosatte sig sedan i USA". Erik de Broen, back från Gais, som spelade i australiska Brisbane Lions mellan 1974 och 1975. Och Lars Falk från Sundbyberg som spelade i Viktoria Berlin 1953-54 och Spandauer FC 1956-57, "kombinerade fotboll med arbete som svetsare men hämmades av dåliga knän."

Det var tiderna före Bosman det. Nu är sådana karriärer vanliga. Nån bland läsarna som vet nåt mer om de här tre herrarna?

Inga kommentarer: