28 september 2008

Hammarby-Trelleborg 0-0

Det finns de som hävdar att det inte finns något som kan kallas "otur" i fotboll. Att det alltid är rätt lag som vinner (ja, ibland blir det ju oavgjort också, men ni förstår vad jag menar).
Jag tycker resonemanget är fel och påstår att det visst finns tur och otur i fotbollen. Definitivt i enstaka matcher, men även hela säsonger kan avgöras av tur/oturs-faktorn.
Det finns en mängd sätt att ha tur och otur på. Ett av dem kändes aktuellt under den match jag i dag bevittnat.
För det måste väl anses vara oturligt om en domare samt hans assistent inte ser att en spelare i en frisparksmur innanför straffområdet hoppar upp stoppar bollen med handen? Om en sådan sak inträffar när det återstår några minuter av en match som slutar 0-0 och alltså det ena laget blir berövat en förmodligen avgörande straff (som förvisso kan räddas eller skjutas utanför) - det måste väl ändå anses oturligt?

9 kommentarer:

Anonym sa...

tur är något men förtjänar. eller "luck's got nothing to do with it" som Cantona uttryckte sig. En universell sanning.

Anonym sa...

Mmmm. Det var ju den stora snackisen efteråt. Läste sedan att Erik Sundin själv sade att bollen tog på handen.

Var på Söderstadion för första gången på åratal igår och på Råsunda för första gången någonsin idag. Det var inte direkt gnistrande fotbollspropaganda jag fick se... :-)

Anonym sa...

Helt klart att det finns otur med i spelet, åtminstone i enstaka matcher, i det långa loppet jämnar det väl ut sig, eller?
Ingen vinner väl på tur eller åker ur på otur?
Guterstam kanske tycker att han har haft otur med sina nickar på sistone?

Men helt klart har jag som DN-prenumerant otur när DN startar en satsning på Europa, dvs halvsidor om derbyn i Liverpool odyl, när den inhemska fotbollen trycks längre och längre ner i skorna.
I div1,2 och finns nu endast resultaten, inga målskyttar samt publiksiffror.
Men det är egentligen ingen otur, det är en skandal, kulturskymmning eller vad ni vill.

Anonym sa...

Otur eller inte: en fyraåring gjorde Tonys arbete bättre än Tony själv. Läs mer på http://detragademattet.wordpress.com

Anonym sa...

En fråga som känns relevant - en domare som erkänner sitt misstag i efterhand, är det en bra domare (som vågar erkänna misstag) eller en dålig domare (som missar det självklara)? Tänker på detta då Michael Lerjéus, domaren i lördagens match, nu "erkänner" att det var hands.

Hagström sa...

atomic: talesättet som du drar fram tycker innehåller en sanning. Visst är det så att den som har tur ofta förtjänar det. Men jag retar mig på tesen att tur/otur över huvud taget inte existerar.

max: I det långa loppet spelar naturligtvis turen mindre roll, men i de fall ett lag vinner en serie med en enstaka poäng eller på målskillnad tycker jag inte turfaktorn kan räknas bort. Man kan ha tur på olika sätt under en säsong. Förutom feldomslut finns ju också serieprogrammet. Nog är det en fördel att möta ett lag som just sålt sina två bästa spelare och har ytterligare två nyckelfigurer avstängda? (fiktivt exempel)

mburra: Jag tycker nog det är bra med domare erkänner fel. Apropå det tror jag inte dugg på att vi kommer att få bättre domare när/om de blir professionella. de enda vi kommer att få är en hätskare debatt: "skandal att han ska få betalt för sina usla insatser"

Hagström sa...

atomic, igen: men jag gillar ändå cantonas uttalande.

Anonym sa...

Det beror väl på vilket lag som förvägrades straffen. Om det var Bajen var det otur, om det var TFF var det normalitet. (Och nej, jag hejar inte på Trelleborg.)

Cosmo sa...

Har jag tur på lördag så kommer jag bli berusad,har jag otur så torskar jag mot Millvall.Felstavningen var otur men ändå med vilje.