08 september 2007

De övre makterna

"Det är bara att be till de övre makterna" skriver Hufvudstadsbladet inför kvällens finländska bortakval mot Serbien. Jag vet inte om Lagerbäck tror på de övre makterna, han ser det nog snarare som sin uppgift att eliminera deras påverkan på spelet så mycket som möjligt, men hittills i kvalet har de faktiskt ingripit lika ofta som gudarna och gudinnorna i något antikt skådespel. Från Zlatans och pojkarnas utflykt i Göteborg till det mirakulösa 2-0-målet mot Spanien, från Mellbergs hjärnblödning i Belfast till fyrverkeriet av gudar och djävlar ex machina i Köpnhamn... det är möjligt att kvällens match blir en återgång till det tryggt förutsägbara (och tro mig, jag kommer att bli hur nöjd som helst med en dödstrist 0-0-match), men jag tror det inte.

Vad gäller eventuellt "fett fyllo" inför kvällen framkastades igår teorin, när jag träffade ett par kompisar på indisk restaurang, att den mest tänkbara kandidaten att kreera denna roll i kväll är TRE HÖRNOR STRAFFS utsände. Nå, låt mig säga så här att jag skulle behöva lägga på mig sådär 100 kilo inför kvällen för att kunna leva upp till fettdelen av uppdraget. Dessutom är pressläktaren på Råsunda placerad så att man måste ta sig över hedersläktaren plus ytterligare ett antal rader vanlig pöbel för att ta sig in på plan. Men skam den som ger sig, tänker ni nog, och om ni ser ett magert fyllo löpa in på plan och hoppa på domaren när Sverige leder med 6-0 och det är fem minuter kvar, då vet ni att de övre makterna än en gång har beslutat sig för att påminna oss människor om att ingenting kan tas för givet...

Inga kommentarer: