06 juni 2007

Alltid nya former av surrealism för detta svenska landslag. Nu det makalöst bisarra 5-0-målet som var helt värdigt S:t Erikscupen för sjuåringar, där det också ofta är förvirring kring om domaren egentligen har blåst, vilka reglerna egentligen är etc. Det var det tunnaste isländska landslag jag sett på länge, de brukar i alla fall vara duktiga på att kroppstackla och störa sig och hålla på, men här såg man att det nedärvda behovet av att gå hem till grannen mitt i natten och bränna honom inne på grund av någon hundra år gammal oförrätt verkade ha blivit sorgligt undergrävt på sistone. För mycket internet på Island också, får man anta.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Varken far eller son Gudjohnsen, ingen Gunnar Heidar Thorvaldsson, ingen Hermann Hreidarsson, säkert saknade de någon annan spelare från något belgiskt mittenlag eller Englands näst högsta serie, som jag inte känner till men borde ha platsat...
Eller så har de en riktigt dålig coach, som varken tar ut laget eller använder spelarmaterialet rätt.
Men nog kan Island bättre - egentligen?

Jesper sa...

neander: Vi väntar på att höra av Dysterkvisten!

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Hade inte de svenska medierna mindre vidvinkelsyn än vanligt denna gång? Jag har inte lyckats hitta någon enda förklaring till att det isländska laget såg ut som det gjorde. Den enda spelaren jag kände till den här gången var han som spelar i Reading och som gav bollen till Allbäck (jag medger att jag inte följt det isländska lagets öden och äventyr och inte av mig själv känner till olyckliga kortansamlingar el dylikt.) Men dysterkvisten har säker långt bättre koll än Johan Esk.

Anonym sa...

Jag tycker mig ha sett vänsterbacken, som började med att kapa Chippen, på Söderstadion och Årsta ett par gånger... Annars tomt.

Jesper sa...

Brynjar Gunnarsson har jag sett göra mål för Örgryte mot Assyriska.

Anonym sa...

Apropå inget...
Varför heter inte den avstängde Barcelona-spelaren Eidur Arnorsson?

Jesper sa...

...och så Emil Hallfredson, x-MFF, förstås. Som gjorde den snygga dribblingsruschen, den som kunde avslutats med mål om inte Micke Nilsson blockerat.

neander: Ytterligare en bra fråga. dysterkvist, var är du?

Got blues sa...

Islänningarna har släppt på namnreglerna och anpassat sig till övriga världen, har jag för mig.

Det blev väl för jobbigt för CIA att kolla om en persons farfars far någon gång utryckt en åsikt som diskvalificerar personen i fråga för att besöka världens största "demokrati".

Oj. Nu blev det visst politik. Det var inte meningen. Jag skyller på för mycket sol idag;-)

Anonym sa...

Ah, Emil Halldredsson...
Det vore en nåd att stilla bedja om till Hammarby, i den Norge-flyktade Jeffrey Obengs frånvaro.

Anonym sa...

Ja. Jösses. Jag har hållit mig undan, det var en vansinnigt plågsam upplevelse. Jag trodde faktiskt att vi, efter sisådär 20-25 minuter, var på väg in i det. Hallfredssons räd som bara precis blockerades. Sigurdssons skarv upp mot högra krysset, som Isaksson precis lyckades parera. 1-1 där, och det kanske hade kunnat bli ordning. Men icke.

Så, nu förväntas jag alltså bortförklara. Låt mig göra ett kort försök:

1. Ni har nämnt att de två största "stjärnorna", Eidur och Hermann, var borta.

2. Tränaren, Eyjólfur, var visserligen en hjälte på plan, men hans förbundskaptensfacit är värdelöst (1 vinst, 1 oavgjord på 8 matcher...). Jag skulle gärna se att han avgår. T ex begriper jag inte att han lät en av norska ligans bästa anfallare, Veigar Páll, spela istället för den där 13-åringen Theódór Elmar offensivt centralt. Och jag begriper inte varför inte norska ligans centrala defensiva mittfältare, Stefán Gíslasson, inte var med.

Så... ja, jag vet inte. Det känns åtmninstone som att vi skulle kunnat bjuda upp till bättre kamp. Och min bedömning är definitivt att vi ställde upp med ett lag som på 6-7 platser har sämre gubbar än vad vi ska behöva ha.

Kan f ö glädja (?) Isobel med nyheten att ett av Islands många unga löften (dessutom blond, med höga kindben, som bilden avslöjar) ska provspela med DIF.

http://www.fotbolti.net/fullStory.php?id=48347

Mats sa...

Sent på denna tråd, men en till känd islänning såg vi ju: Ólafur Örn Bjarnason. Spelade i MFF åren 1998-2000. Kort sagt hade vi sammanlagt 5 fd MFF:are på plan i denna minnesvärda kamp :-)

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Kindbenen var väl bra, men han har lite för modern frisyr. Blonda geléade slingor gör sig bäst i västsverige och antyder ett temperament som är mer Runström än rafnur, typ.