17 april 2008

Lyssnar man på en AIK-supporter är det alltid domarens fel om publiken bråkar på Råsunda. Lyssnar man på Richard Slätt är det alltid polisens och säkerhetsvakternas fel om de snälla Hammarbysupportarna inte får utöva sin fotbollskultur. Läser man en gratistidning i Stockholms tunnelbana är det en otrolig triumf av ett självutnämt topplag att klara 1-1 mot Örebro. Jag tror att Djurgården ska se det som två förlorade poäng istället. Nu är det bara IFK Göteborg och Kalmar som låtit bli att tappa mark.

14 kommentarer:

Isobel Hadley-Kamptz sa...

På vilket sätt är oavgjort mot Malmö mindre av tappade poäng för IFK än för DIF? Eller missförstod jag något nu? Eller är det din hemmagjorda skala? För Örebro har ju lika många poäng som AIK, som Kalmar tappade poäng mot. Eller handlar det bara om att du tycker särskilt illa om lag från Stockholm och att deras poäng därför är dubbelt tappade när du så önskar? Det senare kan jag förstås förstå, men det är ju mer känslor än matematik ärligen.

Anonym sa...

Jag misstänker att det faktiskt är just Jespers hemmagjorda Rainmanskala som ligger till grund för resonemanget.

För övrigt kommer även Göteborg tappa mark ikväll. Kanske även Kalmar.

Patrik sa...

Jespers teori är av den karaktären att den måste omvärdera lagen med jämna mellanrum. I år såg det ju från början ut som om vi skulle få en helt tvådelad allsvenska, men för varje gång som ett nedre-lag slår eller tar poäng av ett övre-lag blir övergången mer och mer diffus. Själv tycker jag den skala som nån gnagare på allsvenska.just.nu (nedlagd i sitt dåvarande format) funkade väldigt bra för att förutse tabellen.

NÄr det gäller Gias-IFK ikväll börjar vi landa i en omvänd förväntning där det på olika håll tas för givet att Gais slår eller tar poäng av IFK. På samma omvända vis tar jag detta som intäkt för att IFK överraskar och slår Gais precis som vanligt. Eller så hoppas jag bara, för man vet ju aldrig, det är ju derby och varje match har ett eget liv och Gais är ju revanchsugna efter förlusten mot KFF och statistiken ljuger och framför allt så vet man aldrig.

Jesper sa...

isobel: Djurgården spelade hemma mot MFF, Göteborg spelade borta. Örebro tillhör, enligt min enkla uppdelning, Allsvenskans undre halva och därmed de lag man inte får tappa poäng mot, varken hemma eller borta, varken på gräs eller plast. Ren logik alltså. Sen tycker jag ju naturligtvis väldigt illa om stockholmslagen också (och mer och mer för varje självömkande klackdemonstration och Bojan Djordjic-utspel), men det är naturligtvis en helt annan sak...

Redaktör Slätt sa...

Det vet du att jag inte tycker Jesper, men får jag ett utrymme så tänker jag använda det till att föra fram de åsikterna som inte kommer fram annars.

På läktarna tar vi hand om nötterna själva från och med ikväll. Jag misstänker att du inte tycker det duger heller, men så är det här i livet.

Jesper sa...

Om ni verkligen gör det, richard, så är jag den siste att klaga.

Ulf sa...

Redaktör Slätt,
om du får utrymme att föra fram en åsikt, är det då inte bättre att föra fram en åsikt du står för?
Eller missförstod jag dig?

Anonym sa...

Det är inte riskfritt att tippa sitt eget lag, men Blåvitt bör kunna ta en trea idag utan vidare.

Intressant att MFF börjar bli av med Geflespöket. Men det ändrar väl sig så fort de ska spela på Astroturfmattan där uppe. Jodå. Jag var där när Gefle vände 0-3 till 4-3. Får jag barnbarn någon gång ska jag berätta den historien för dem.

Jag stod själv igår och jobbade i Halmstad och beskedet att DIF tappade poäng väckte nästan lika stor glädje som att HBK besegrat Peking.

Patrik sa...

Jag har tippat Blåvitt som etta varje år sen jag började på verket (november 1996) utom förra då jag tippade MFF. Gissa om jag tippade MFF i år också?

Annars tror jag inte på spöken.

Jesper sa...

isobel: Rainmantabellen innbar förresten också att Djurgården fick två pulspoäng genom segern över Halmstad. Ikväll fordrar den seger för både IFK Göteborg och Kalmar om det inte ska bli minus. Däremot har Rain Man bestämt sig för att en särskild skala gäller för stockholmsderbyn på Råsunda. Nej, den innebär inte att båda lagen får tio minuspoäng oavsett resultat, utan att en ev segrare får två plus o en förlorare ett minus - oavgjort ger emellertid +-0 för båda.

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Men din egna räkneskala utgår alltså från hur du på förhand bedömde lagen, inte från deras faktiska prestationer under säsongen?

Anonym sa...

Mög. 0-0 hade jag inte riktigt tänkt mig.

Anonym sa...

H�gstr�m;

eftersom du �r s� pseudoprivat att du skyltar med namn men inte med e-postadress (jag i min tur �r s� pseudoprivat att jag, som bekant, g�r tv�rs om) skicka mig en kontaktuppgift p� gronvitasidanupp@hotmail.com
om du har lust.
Jag har en id�.

Patrik sa...

Studiomannen-och riktigt dåligt spel, så många bollar i ryggen på gaisare att man mår illa. Tack för Kim!